27.5.08

عروسه من غير شبكه


من فتره نزل بوست فى مدونه كلمتى

لدعاء عاطف

إسمه رفقاً ياعمى رفقاً

عن المغالاه فى طلبات أهل العروسه

ونادت دعاء بحمله نعملها نسميها عروسه من غير شبكه

وبالفعل

نزلنا الشارع وأتكلمت دعاء مع الناس

وسجلت أراءهم كمان

وإتناقشت مع دكاتره الجامعه فى الفكره

واللى قرروا يدعموا الفكره معنوياً

المهم

أيامها بقى عرفت الفيس بوك

والجروبات اللى فيه

وعملنا جروب إسمه عروسه من غير شبكه

ولاقى الجروب إقبال سريع لدرجه إننا لسه مكملناش شهر وبقينا أكتر من 700

بين ومؤيد ومعارض

عنوانا عروسه من غير شبكه

لكن هدفنا زواج بدون تكاليف مبالغ فيها

زى

الشبكه

والشقه

والعفش

وتكاليف الزفاف

وباقى التكاليف دى

الفكره إتنشرت على الفيس بوك

وإتكلمت عنها فى العاشره مساءاً

وإذاعه البى بى سى

الموضوع كبر قوى وكتير مقتنعين

وبرضه فيه معترضين

إحنا لسه منتظرين الأمتحانات تخلص

ونبدأ ورشه عمل

علشان نقول أهدافنا إيه بالظبط وإزاى نوصلها

بتمنى من كل اللى يدخل هنا

على المدونه المسكينه دى

يشارك معانا على الفيس بوك

ويشارك كمان من خلال مدونته

بإيه بقى؟

تشاركنا برأيك أياً كان من خلال مدونتك

وتدعو صحابك إنهم يشاركوا من خلال مدونتهم

أطلق لقلمك العنان

وإكتب إيه اللى شايف إنه مبالغ فيه تكاليف الزواج

وكل واحد يكتب بطريقته

وبس



24 comments:

موناليزا said...

اولا وحشتينى جدا
ثانيا:بما انى مش بعرف اتعامل مع الفيس بوك خالص فاسمحيلى اقول رايى هنا
عايزة اعرف عروسة ايه دى اللى تبقى من غير شبكة ليه يعنى؟احنا اه نراعى ظروف العريس وحسب امكانياته واللى يقدر عليه لكن نلغى فكرة شبكة العروسة ده طبعا انا معترضة عليه جدا
ثالثا:عن ازالة تاكيد الكلمة بصى ياستى
تدخلى على لوحة التجكم الرئيسية وبعدها "اعدادات" ثم تختارى"تعليقات"
هيتفتحلك صفحة هتلاقى فى اخرها سؤال هل تريدين تاكيد الكلمة اختارى"لا"
هتلاقيها اتشالت على طول
يارب اكون قدرت اشرحهالك كويس

Lobna Ahmed Nour said...

هو طبعا موضوع مثير للاهتمام باشكرك لطرحه

انا دخلت على الجروب ولقيت ان رغم الاختلاف

في الاراء الا ان الكل متفق على اهمية التيسير

ونبينا صلى الله عليه وسلم قاله

*التمس ولو خاتما من حديد * فالموضوع

مش موضوع شبكة قد ما هو تقدير للمهم

وغير المهم من جانب العريس والعروسة

مش مسالة تنازلات ولكن اختيار الافضل

تقبلي خالص تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا ربنا معاكى فى الامتحنات ...


بالنيسبة بقى لموضوع الحملة هي ثقافة عامة وان كنت اعتقد للاسف يعنى...

انها مش هاتنحج لحد كبير غير فى اوساط هي بتعمل كدة بالفعل...

يعنى فى عصر كدة سيدنا عمر ابن الخطاب وقف على المنبر وصاح فى الناس بان يخفضو المهو روووو

ردت علية ست من بيتها بان يا امير المؤمنين لا تضع لها حد فالله لم يضع لها حد

فقال عمر صدقت,,

بس عامة تمنياتى بالتوفيق

Unknown said...

مش عارف باينلك بتقرى افكارى انا بدأت سلسلة موضوعات اجتماعية بدأت بموضوع عن اطفال الشوارع وكيفية مساعدتهم ومازل هناك العديد من الموضوعات فى تلك السلسلة لم تنشر بعد من بينها ازمة الزواج فى ظل الظروف الاقتصادية الحالية وهو ما يدور فى نطاق حملتكم اتمنى مشاركتم ويكون موضوع اطفال الشوارع وموضوعكم عروسة من غير شبكة بداية لعدة موضوعات اجتماعية اخرى

تقبلى تحياتى

صوت من مصر said...

هى كمان ناقصه شبكه

mnoon said...

موناليزا

والله العظيم إنتى وحشتنى أكتر
وجو المدونين وحشنى جداً
كنت مشغوله قوى

التمس ولو بخاتم من حديد
دا تقريبا
كلام الرسول عليه الصلاه والسلام
وإحنا هدفنا الدبلتين
وكل تكاليف الزواج المبالغ فيها
أتمنى إنك تنزلى ببوست
عن الزواج فى الاسلام
منتظراكى يامنايا

سلاااااااام

mnoon said...

unique
طبعا نورتنا فى جروب عروسه من غير شبكه
وأتمنى إن زى الفكره ما بدأت تتناقش
من خلال الفيس بوك
إننا برضه نعرف أراء اصدقائنا المدونين
من خلال مدوناتهم
ومنتظره بوست جميل فى مدونتك
عن رأيك
مؤيد أو معارض
منور المدونه
سلااااااااام

mnoon said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

أولا أنا مخلصه دراسه من سنه
يعنى مش عندى إمتحانات ولا حاجه
بس دعوتك فى محلها
لأنى عندى الأسبوع ده إمتحانات
icdl
وإن شاءالله هنسعدك وهنخيب إعتقادك
وهتنجح الحمله
اللى لسه مبدأنهاش
غير بالدعايه لها فى البرنامج


لا خير فى فكره لم يتجرد لها صاحبها ولم يجعلها ردائه وكفنه


وعلى فكره كتير قوى مؤيدين للفكره
ومن مختلف الأوساط الأجتماعيه
وعلى كامل الأستعداد
بالدعم المعنوى والمادى

وممكن إحنا منجنيش ثمار الفكره
لكن يمكن الجيل اللى بعدنا يفتكرنا بكلمه حلوه

خليك معانا
وإنضم لينا
من خلال مدونتك

سلاااااام

mnoon said...

هيثم الدهشان

انت من الناس اللى تفرح والله
بحب الأمل فى التغير حتى لو مقدرناش
يكفينا شرف المحاوله
وإحنا على إستعداد للمشاركه
ولنا الفخر كمان

mnoon said...

صوت من مصر


هى ناقصه شبكه كمان

ليه هو إنت كنت ناوى علي إيه؟

وحشتنى اللماضه والله

تــــ(حـنة)ــــر said...

بصى انا كنت شوفت البوست دة عند دعاء فعلا
و قولتلها
اقلهن مهورا اكثرهن بركة
ودا قول الرسول عليه الصلاة و السلام
ومفيش حاجة بقى بعد كدة
الله المستعان

wael said...

من حوالي اكتر من شهرين كتبت بوست عن موضوع المغالاه الغير مبرره في طلبات الجواز
بجد انتي مش متخيله انا مبسوط اد ايه اني لقيت بنات بتفكر كده
اشكرك بجد

صوت من مصر said...

والله يا منى انا لو ناوى كنت هجيب دسته جاتوه من ابو 4 جنيه وحلو قوى كده خير وبقره ؟

alshared said...

حمد الله علي السلامه

الرسول -ص-قال أيسرهن مهورا أكثرهن بركه

أكيد محتاجين حاجه تقنن الموضوع

الشباب بقيم بيحلموا باليوم ده
مجرد حلم بعيد المنال

تحياتي

العراف said...

ازيك يا منمن اخبارك موضوع اكتر من رائع وان شاء الله معاكم بس اخلص الامتحانات علطول واستنونى بااااااااى

mnoon said...

تمر حنه

وحشـــــــــــــانى بجد

أنا مشغوله قوى علشان كده مقصره قوى

إعذرينى بقى

سلااااااااام

mnoon said...

وائـــــل

أديك لاقيت بنات بتفكر كده
وعلى فكره دول كتير
المشكله إن الأعتراض من الشباب
تخيل
ياريت تنضم لنا على الفيس بوك
جروب عروسه من غير شبكه

منتظرينك

mnoon said...

صوت من مصــــــــر

ههههههههههه
دسته جاتوه بأربعه جنيه بحبح إيدك شويه
وإدخل عليها بكيلو فاكهه كمان
علشان متطردش من على الباب
ربنا يكون فى عونك ياسلمى
سلاااااام يا كيمو

mnoon said...

الشارد
طبعاً فيه خطه هنمشى عليها
وبإن الله هنعلن عنها قريب فى إحد البرامج التلفزيونيه
أنا من المؤمنين بإن أى شئ فى الدنيا سهل جداً إن يحصل طالما فيه إصرار وحماس
ياريت لو ليك أكونت على الفيس بوك
تروح وتنضم لينا
وهتشوف قد إيه كتير مهتمين بالفكره
وعلى إستعداد للتنفيذ
سلااااااام

mnoon said...

العراف
منتظرين العراف
فى المدونات وعلى الفيس بوك
وإستحملونى أنا بقى علشان أنا لسه هبدأ إمتحانات
ربنا معاك
ومعانا

Arsenal Way said...
This comment has been removed by the author.
Arsenal Way said...

انا طبعا بصفتي ولد مقتنع تماما بالفكره
(:
رغم اني قادر والحمد لله على مصاريف الزواج
لكن الشباب عامة لم يعد يحتمل الطلبات المبالغ فيها من اولياء الامور والتي تفوق المنطق في بعد الاحيان
الفكره اعجبتني وسادعو لها بإذن الله
تقبلي مروري
وشرفينا بزيارتك
www.eng-mostafa.blogspot.com

Anonymous said...

هاى توكتوكة احنا اسماء واية ومعانا اسراء واحنا جينا من البلد واحن مؤيدين الفكره الجامده اوى بس انا فى اعتقادى ان لازم العريس يعرف قيمه العروسه انا عارفه ان قيمه العروسه مش بالشبكه بس احنا مش عايشين فى دنيا لوحدينا احنا هنا عندنا لازم العريس يجيب اكبر شبكه عشان الناس تعرف انه شارى العروسه واهلها بس بقى انا عن تجربه بقولك ان السعاده مش بالشبكه خالص لا السعاده بحب خطيبك ليكى وانك تكونى مقتنعه بيه مش بالشبكه وده فى راى انا بس معرفش الناس التانيه هتقول ايه انا اسراء نور وسلام بقى عشان منطولش عليكى يادودو

مسترمحمود said...

والله ونعم العقل برافو عليكم وانا معاكم لتغير الاوضاع دى